Blog

Facebook buzz czyli marketing szeptany, o którym głośno

Autor: admin

„Złożoność współczesnej komunikacji on-line z powodzeniem możemy porównać do liczby ziarenek piasku na plaży czy gwiazd na niebie” – przekonywał Business Insider, prezentując poniższą infografikę autorstwa Vocational Training Council w Hong Kongu.

alt

Dla marek oznacza to potrzebę nieustannej gotowości. Zwłaszcza w dobie dominacji social mediów. Z najnowszych danych Viralheat wynika, że w 2014 roku 86% dużych i średnich amerykańskich przedsiębiorców korzystało z social mediów, promując produkty i kreując wizerunek marek, a 93% marketerów sięgało po nie dla celów biznesowych. Obroty z social commerce stale rosną. W 2015 roku osiągnęły wartość 30 mld. (dla porównania w 2013 r. wynosiły 13 mld). Media społecznościowe odgrywają zasadniczą rolę również jako narzędzie do zdobywania nowych klientów – już 74% konsumentów polega na opiniach zamieszczanych w social mediach przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Wniosek nasuwa się sam. Wybór kanałów dotarcia oraz analiza naszej aktywności nabiera coraz większego znaczenia. 

 

To, co kiedyś było zasłyszaną plotką i zaleceniem anonimowego internauty nagle stało się publiczną rekomendacją bliskiego znajomego. Marketing szeptany wraz z wejściem na portale społecznościowe, ze względu na swoją „siłę rażenia”, stał się marketingiem wirusowym. Dzięki takim mediom jak Facebook czy Twitter przekaz uległ wzmocnieniu i pozytywny, a także negatywny buzz, skuteczniej przekłada się na konkretne wyniki sprzedaży.

Wiarygodność wymienianych opinii i informacji jest kluczowym elementem prowadzenia kampanii reklamowych opartych na marketingu szeptanym. Opiniotwórczość blogerów zaczeła spadać; opłacanego przez agencję trendsettera, którego zadaniem było rozsiewanie „na mieście” tzw. cool factora, zastąpili znajomi – nierzadko rozsiani po całym świecie – których opinia jest bardziej miarodajna niż przypadkowego użytkownika forum.


Dominika Chłopicka, Manager ds. Social Media w 365PR: Sztandarowym narzędziem Facebooka wykorzystującym moc wytwórczą marketingu szeptanego są Sponsored Stories. Wykorzystywane przez koncerny, są rozwinięciem news feed czyli niczym innym jak informacjami o tym, gdzie i z kim byli twoi znajomi, umieszczanymi dotąd na ich tablicach, teraz poparte odnośnikiem do fan page’a, generują prostą drogę do polubienia produktu. Poza potencjałem samego portalu, zaletą Sponsored Stories jest nieinwazyjność reklamy, bowiem bazuje ona na sieciach znajomych, które sami tworzymy, a więc i sami dajemy przyzwolenie na otrzymywanie od naszych przyjaciół różnych wiadomości.”

Innym aparatem wykorzystywanym w marketingu szeptanym na Facebooku są rekomendacje, jakie każdy użytkownik może wystawić po polubieniu danej strony. Niemałe sukcesy odnoszą wciągające potencjalnych klientów w interakcję z marką konkursowe aplikacje o charakterze wirusowym, wymagające albo udostępnienia informacji o promocji na swojej tablicy, albo zaproszenia znajomych do wzięcia udziału w quizie. Firmy mogą nie tylko wzmacniać przekaz, ale również dzięki coraz precyzyjniejszym narzędziom pomiarowym, jakimi Facebook raczy admistratorów stron fanowskich, skrupulatnie monitorować jego konkretne efekty,

Wiarygodność wymienianych opinii i informacji jest kluczowym elementem prowadzenia kampanii reklamowych opartych na marketingu szeptanym. Opiniotwórczość blogerów zaczeła spadać; opłacanego przez agencję trendsettera, którego zadaniem było rozsiewanie „na mieście” tzw. cool factora, zastąpili znajomi – nierzadko rozsiani po całym świecie – których opinia jest bardziej miarodajna niż przypadkowego użytkownika forum.


Dominika Chłopicka, Manager ds. Social Media w 365PR: Sztandarowym narzędziem Facebooka wykorzystującym moc wytwórczą marketingu szeptanego są Sponsored Stories. Wykorzystywane przez koncerny, są rozwinięciem news feed czyli niczym innym jak informacjami o tym, gdzie i z kim byli twoi znajomi, umieszczanymi dotąd na ich tablicach, teraz poparte odnośnikiem do fan page’a, generują prostą drogę do polubienia produktu. Poza potencjałem samego portalu, zaletą Sponsored Stories jest nieinwazyjność reklamy, bowiem bazuje ona na sieciach znajomych, które sami tworzymy, a więc i sami dajemy przyzwolenie na otrzymywanie od naszych przyjaciół różnych wiadomości.”

Innym aparatem wykorzystywanym w marketingu szeptanym na Facebooku są rekomendacje, jakie każdy użytkownik może wystawić po polubieniu danej strony. Niemałe sukcesy odnoszą wciągające potencjalnych klientów w interakcję z marką konkursowe aplikacje o charakterze wirusowym, wymagające albo udostępnienia informacji o promocji na swojej tablicy, albo zaproszenia znajomych do wzięcia udziału w quizie. Firmy mogą nie tylko wzmacniać przekaz, ale również dzięki coraz precyzyjniejszym narzędziom pomiarowym, jakimi Facebook raczy admistratorów stron fanowskich, skrupulatnie monitorować jego konkretne efekty,


Aktywność użytkowników wewnątrz fanpage`u zależy jednak od wielu czynników.
 Jednym z najważniejszych jest „potencjał interaktywny” czyli jakość publikowanych treści, które zaangażują dolike’owania bądź komentowania postów. Istotnym jest, iż grono osób, do których kierowany jest przekaz, to ściśle stargetyzowana grupa, która oczekuje informacji precyzyjnie związanych z marką/akcją, z jaką się identyfikuje. Należy pamiętać również, że statystyczny użytkownik Facebooka lubi około dwudziesta trzy fanpage, a więc przedarcie się na ścianę i dostarczenie wciągającego leadu jest sprawą kluczową.


Łukasz Kluczny, WOMM Manager w 365PR:
 „Jeśli aktywność użytkowników jest zbyt niska – poniżej 5-10% (w zależności od charakteru fp) w stosunku do ilości fanów jakich posiadamy należy przeanalizować „potencjał interaktywny”, a następnie próbować aktywizować użytkowników za pomoca moderatorów, prowadzących działania podobne do buzzmarketingu wewnątrz strony fanowskiej. Osoby te we współpracy z administratorem wspomagają żywotność newsa i poprzez rozwijanie danego wątku, propozycje i często skrajne opinie, inspirują innych użytkowników do dyskusji. Sam system like’owania wypowiedzi pozwala często ocenić i zbadać tendencję panujące wśród użytkowników.”


Moderatrorzy sprawdzają się również jako pomocnicy administratora, w sytuacjach kiedy użytkownicy traktują fanpage jak faceBOK - facebookowe biuro obsługi klienta
. Odpowiadając na pytania, czy rozwiązując problemy zgodnie z założeniami, budowana jest społecznośc z zależnościami znanymi dotąd na forach dyskusyjnych, co również przekłada się na większe przywiązanie do marki i podnosi jej wiarygodność w sieci. Do tego dochodzą aktywności na innych stronach fanowskich (z możliwym porozumieniem z amdinistratorem), gdzie moderatorzy przemycają oczekiwane treści, jednak takie działania muszą być prowadzone profesjonalnie i zgodnie z etykietą panującą na standardowych forach dyskusyjnych.

Bez względu na formę reklamy jaką wykorzystamy podczas kampanii na Facebooku, musimy pamiętać, że jest to medium, w którym to użytkownik powinien z ciekawości pukać do drzwi naszego fanpage’a, a nie odwrotnie. Usilne starania zmonetyzowania kampanii na Facebooku może przynieść nie tylko odwrócenie się od użytkownika od marki, ale w konsekwencji również od samego portalu.

 

365 PR  to należąca do GRUPY 365 NET dynamicznie rozwijająca się multi-agencja z Krakowa, która specjalizuje się w strategiach obecności firm w Internecie. 365 PR zarządza rozwojem projektów e-commerce, opracowuje i wdraża modele obecności w nowych mediach. Firma proponuje nowoczesne narzędzia promocji marki - jaki elektroniczne biura prasowe oparte na modelu wire-service. Krakowska agencja specjalizuje się w usługach konsultingowych z zakresu e-marketingu, prowadzi też dla swoich klientów zintegrowane kampanie promocyjne w Internecie. W środowisku socila media rozwija autorskie apliakcje i projekty biznesowe. Ale przede wszystkom, 365 PR to skuteczne usługi PR przez 365 dni w roku.

 

 

http://www.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/facebook-buzz-czyli-marketing-szeptany-o-ktorym-glosno

http://www.mistrzowiedrugiegoplanu.pl/social-media-buzz-marketing-i-e-pr-z-jakich-narzedzi-korzystac/