Blog

Sezon grillowy

Autor: admin
1559890908570f94ee5854e
 
Polacy uwielbiają grillować. Z badań wynika, że najlepszą porą na organizację grilla jest weekend, a 72% naszych rodaków wskazuje sobotę jako najlepszy dzień na taką rozrywkę. Ponad połowa respondentów najbardziej w takich spotkaniach lubi wspólne spędzanie czasu z najbliższymi. A co najchętniej grillujemy? Oczywiście potrawy mięsne. Polacy najbardziej lubią kiełbasę (29%) lub karkówkę (25%). Ta druga zdecydowanie preferowana jest przez panów, kobiety częściej wybierają szaszłyki, skrzydełka z kurczaka czy warzywa*.

Dania z grilla

Mięso jest najczęstszym wyborem jeśli chodzi o potrawy przyrządzane na grillu. Ale często też robimy na nim warzywa – cukinię, bakłażany i inne, ulubione jarzyny. Najczęściej z mięs wybierane są kiełbasy i karkówka. 

Majówka w Dębem Wielkim to zdecydowanie czas, w którym się grilluje. Jeśli pogoda dopisze już w kwietniu – sezon zaczyna się wcześniej. W Delikatesach He-Man zwiększa się wtedy asortyment produktów dedykowanych typowo na grilla – mięsa, przypraw, dodatków, sosów czy piwa. 

„Z mięsa na grilla nasi klienci wybierają najczęściej karkówkę, skrzydełka i boczek. Standardowo oczywiście jest to też kiełbasa. W jej przypadku bardzo duże znaczenie ma cena. W sezonie staramy się zamawiać kiełbasę, która w nazwie ma przymiotnik „grillowa”. Wtedy wiadomo, że klienci z chęcią ją kupią, bo sugeruje przeznaczenie” – opowiada Ewa Żelazowska, kierowniczka sklepu. Wśród marek można znaleźć wszystkiego po trochu, ponieważ pracownicy dbają, by każdy klient znalazł coś dla siebie. Bardzo dobrze sprzedaje się JBB czy Sokołów.

Iwona Milczarska, właścicielka sklepu przy ul. Norberta Barlickiego 19 w Kutnie, zawsze przygotowuje swój sklep do sezonu grillowego. Zaczyna się on na początku maja, a trwa dopóki jest ładna pogoda, nawet do końca września.

„Podstawą w sezonie jest oczywiście węgiel drzewny. W tym czasie zawsze sprowadzam do sklepu naczynia jednorazowe i produkty, które można przyrządzać na grillu. Karkówka, kiełbaski, no i oczywiście kaszanka, która schodzi bardzo dobrze. Trzy razy w tygodniu przyjeżdża do sklepu jeszcze gorąca” – opowiada pani Iwona.

Z marek najczęściej w sklepie bywają produkty Madej Wróbel, Zakładów Mięsnych Henryk Kania, JBB, Pamso, Balcerzak, ZM Haga Plus, ZM Zbyszko i Drosed. Właścicielka zaznacza, że każdy klient jest inny: jeden będzie chciał produkt wysokiej jakości, często konkretnej, ulubionej firmy, a drugiemu zależy jedynie, by była to np. kiełbasa grillowa. 

Jak opowiada Barbara Podrażka, ekspedientka w łowickim sklepie „Edmar”, w ich asortymencie nie ma kiełbasy czy mięsa, które zazwyczaj wykorzystuje się na grilla, są jedynie niewielkie ilości wędliny. Dopiero kiedy zaczyna się sezon, placówka zaopatruje się w te produkty. Karkówka, kaszanka, kiełbasy czy gotowe szaszłyki w paczkach – to podstawa sezonowej lodówki w placówce. 

„Kiedy zaczyna się okres grillowy to klienci  automatycznie szukają produktów na grilla w sklepach i każdy detalista stara się dopasować do ich potrzeb” – tłumaczy pani Barbara.

Zdaniem Edyty Kozłowskiej, właścicielki Delikatesów Mirabelka w Mińsku Mazowieckim, tradycja grillowania na dobre wryła się już w mentalność Polaków. Jest to nie tylko modne, ale jest też doskonałym pomysłem na spędzenie wolnego czasu. 

„Coraz bardziej wzrasta świadomość zdrowego grillowania. Kiedyś opierało się wyłącznie na kaszance i kiełbasie, a teraz bardzo popularne jest wykorzystywanie chudych mięs, np. kurczaka, a także warzyw. Zauważa się to w sezonie letnim, kiedy klienci wybierają cukinię, bakłażany, itp.Ważne, żeby były one świeże” – podsumowuje Edyta Kozłowska.

Przyprawiamy...

Wszyscy więksi producenci przypraw oferują specjalne mieszanki przypraw, które mają podkreślić smak grillowanych potraw. CMR zaznacza, że są to produkty typowo sezonowe, które pojawiają się w asortymencie sklepów małoformatowych w okresie wiosenno-letnim. Najczęściej można znaleźć tam mieszanki Grill Klasyczny Prymat. Równie dużą popularnością cieszą się: Grill Klasyczny Kamis, a także Grill Pikantny Prymat. 

Z badania TGI przeprowadzonego przez Millward Brown wynika, że najczęściej spożywamy przyprawy Kamis. Ponad 30% respondentów wskazało, że używa produktów tej marki. Wysoko w zestawieniu znalazły się też wyroby pod logo Prymat, Kucharek, Vegeta, Warzywko i Magii. Z kilkuprocentowymi wynikami w zestawieniu pojawiły się też marki Ziarenka Smaku Winiary, Delikat Knorr, Mini kostki Knorr, Galeo, Appetita i Cykoria.

„Połową sukcesu i dobrego grillowania są przyprawy. W większości zamawiam mieszanki i marynaty gotowe, ponieważ coraz częściej zauważam, że właśnie tego oczekują klienci. Ale są osoby, które od lat same dobierają pojedyncze przyprawy i olej” – opowiada Edyta Kozłowska z Delikatesów Mirabelka w Mińsku Mazowieckim. W sklepie dostępne i popularne są marki Kamis, Kotányi, Appetita, Kujawski i SoRiso (Italmex).

W łowickim „Edmarze” można znaleźć przyprawy wszelkiego rodzaju. Również te, które dedykowane są potrawom z grilla. „Wybór przypraw zależy od preferencji klienta. Jedni wolą gotową mieszankę, a inni samodzielnie przyprawić swoje dania wykorzystując pojedyncze zioła – bazylię, rozmaryn, oregano, a do tego sól i pieprz. Wybór zależy też od tego co akurat ktoś sobie przyrządza. Inaczej przyprawi żeberka, a inaczej kiełbaski czy kaszankę. Jednak zarówno pierwsza, jak i druga opcja ma w naszych stronach wielu zwolenników” – opowiada Barbara Podrażka.

Keczup, musztarda 

Ketchup i musztarda już tradycyjnie kojarzą się z biesiadami przy grillu. Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku – produkty te można kupić w prawie 90% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw. 

Najszerszą dystrybucję mają keczupy marek Pudliszki (Heinz), które w lutym 2016 r. można było kupić w 64% sklepów sprzedających tę kategorię produktów. Keczupy Tortex z oferty firmy Unilever były dostępne w 48% takich placówek, a produkty firmy Maspex – Kotlin i Włocławek odpowiednio w 39% i 23% sklepów.

Jak podaje CMR, liderem w tej kategotii jest marka Pudliszki, dalej plasują się Tortex oraz Kotlin i Włocławek (dane: CMR).

Z analiz TGI Millward Brown wynika, że najczęściej spożywanymi markami w segmencie ketchupów są Pudliszki, Kotlin, Hellmann’s, Tortex i Włocławek. Kilkuprocentowy wynik odnotowały natomiast m.in. Heinz, Dawtona, Kamis i Roleski.

Musztardy to również atrakcyjny segment w okresie grillowym. W tej kategorii, w typowym sklepie osiedlowym, najczęściej można znaleźć produkty marek Roleski i Kamis. Ta pierwsza w ostatnim roku miała 36% udziałów w wartości sprzedaży. Dalej znalazły się marki Kamis, Pegaz, Prymat, Develey i Musztarda Kielecka. Najczęściej do koszyków klientów trafiały Musztardy Delikatesowe Roleski – Stołowa i Sarepska w słoikach 175 g. W zestawieniu znalazły się również: Musztarda Stołowa i Musztarda Sarepska Pegaz oraz Musztarda Sarepska Kamis (185 g).

Millward Brown wśród najczęściej wybieranych przez konsumentów musztard wymienia produkty Kamis, Roleski, Pudliszki, Prymat i Develey. Wysoko znalazły się też m.in. Dawtona, Musztarda Kielecka, Fruktus i Mosso.

W Delikatesach He-Man w okresie grillowym są też dostępne różne marynaty i przyprawy do dań z grilla. Bardzo często w tym przypadku wybierane są mieszanki Kamis dedykowane specjalnie do tego typu posiłków. Marynaty mokre, w słoiczkach, nie są popularne. Jeśli klienci potrzebują wzbogacić smak mięsa czy chcą je przyprawić, to zdecydowanie wybierają te w formie sypkiej. Z dodatków tradycyjnie wybierany jest ketchup i musztarda oraz inne sosy: barbecue czy czosnkowy.
W Łowiczu wśród dodatków do dań grillowych zdecydowanie przeważa ketchup i musztarda, ale inne sosy mają swoich stałych wielbicieli. Z marek najczęściej wybierane są produkty Kamis, Tortex, Kotlin, Heinz, Pudliszki, Społem Kielce. Dodatkowo sklep zaopatrzony jest w tym czasie w węgiel drzewny i grille jednorazowe, które z roku na rok cieszą się większym zainteresowaniem.

Jak wspomina Edyta Kozłowska z Mińska Mazowieckiego, kiedyś do grilla dostępna była tylko musztarda i ketchup. Natomiast teraz jest szeroka gama sosów i dipów dedykowanych poszczególnym potrawom. Właścicielka opowiada, że ich sprzedaż z roku na rok wzrasta. Modne są np. sosy barbecue. Jako najpopularniejsze marki w tej kategorii pani Edyta wymienia Kamis czy Heinz. Podsumowuje też, że sezon grillowy to dla detalistów okres bardzo bogaty w nowe produkty i dobry jeśli chodzi o sprzedaż. 

Alkohol dla ochłody

Produktem, który towarzyszy spotkaniom przy grillu jest alkohol. Najczęściej ten słabszy, ale mocne trunki też wtedy dobrze rotują.

„Jak grill to też piwo. U nas bardzo dobrze sprzedaje się Królewskie. Każdy region ma swoją ulubioną markę i u nas zdecydowanie to rotuje najlepiej, niezależnie od tego czy byłoby ono w promocji czy nie. Wielkie znaczenie przy zakupie ma też temperatura alkoholu. My nie mamy lodówki, ale posiadamy sporą chłodnię, która utrzymuje piwo idealnie schłodzone. Mamy obok konkurencję i to zdecydowanie nas wyróżnia. Latem to do nas klienci przychodzą na takie zakupy. Żadna lodówka nie byłaby w stanie utrzymać cały czas odpowiedniej temperatury i chłodzić tak dużej ilości produktów na raz. Na upały to idealne rozwiązanie” – zaznacza Ewa Żelazowska, kierowniczka w Delikatesach He-Man. Opowiada, że w sezonie grillowym rotacja piwa jest bardzo dobra. Jak tłumaczy, wynika to przede wszystkim z tego, że w okolicy jest dużo działek i na weekendy, szczególnie wiosenne i letnie, przyjeżdżają turyści z dużych miast. Oczywiście jedną z ulubionych form spędzania czasu jest grillowanie, do którego idealnie nadaje się piwo czy cydr. Zdecydowanie zwiększa się też wtedy sprzedaż kiełbasy i pozostałego mięsa. Duży wpływ na sprzedaż ma też pogoda. „Jeśli jest słoneczny i ciepły weekend to z góry możemy założyć, że będzie dobra sprzedaż” – dodaje kierowniczka.

Z alkoholi grillowych w Łowiczu również najlepiej sprzedają się te niskoprocentowe. „Piwa sprzedaje się w tym okresie najwięcej, ale część klientów preferuje mocne trunki. Z tych najczęściej wybierana jest wódka” – podkreśla Barbara Podrażka, eksedientka.

Wśród mocniejszych trunków można więc znaleźć na półce szeroką reprezentację produktów m.in. firm Henkell & Co. Polska, Wyborowa Pernod Ricard czy CEDC International.

Optymistyczne prognozy pogody powinny zachęcić kupców do wcześniejszego zaplanowania asortymentu na sezon grillowy. Odpowiednio dobrana oferta może się przełożyć nie tylko na zadowolenie klientów, ale też na realne zyski. A majówka tuż tuż...

Joanna Kowalska
Czwartek, 14 kwietnia 2016 HURT & DETAL Nr 04/122. Kwiecień 2016