Nowoczesne zarządzanie asortymentem i optymalizacja sprzedaży

W sklepie można znaleźć bardzo dużo towarów, jednakże okazuje się, że nie wszystkie z nich są jednakowo ważne, jeśli chodzi o uzyskiwany zysk. Zgodnie z zasadą Pareto, aż 80% zysku jest generowane tylko przez 20% towarów. Stąd jednym z wyzwań detalisty jest próba zaklasyfikowania towarów do grupy tych 20% oraz do grupy towarów pozostałych, mających mniejsze znaczenie. Nie zawsze jest bowiem oczywiste, który produkt jest niezbędny, a który mniej potrzebny. Biorąc pod uwagę małe sklepy niezależne, do pierwszej grupy produktów zalicza się często m.in. nabiał, pieczywo, warzywa i owoce, mięso, wyroby alkoholowe i tytoniowe, napoje.

Jednym z pomysłów doboru asortymentu może być eliminacja słabo sprzedających się produktów, jednakże kierownicy działów sprzedaży doskonale wiedzą, że redukując klientowi wachlarz możliwości wyboru we wszystkich dostępnych kategoriach można przyczynić się do spadku atrakcyjności sklepu. W takiej sytuacji klient zauważając uboższą ofertę (w porównaniu z konkurencją) prawdopodobnie zdecyduje się robić zakupy w innym miejscu, co w rezultacie znacząco zmniejszy ruch w sklepie, a w dalszej kolejności spadek wyników sprzedażowych. Odnosi się to głównie do klientów, którzy często robią zakupy produktów należących do wielu kategorii. Możliwe jest, że jeśli taki klient nie znajdzie pożądanego towaru w którejś z kategorii, zdecyduje się on na zrobienie całych zakupów u konkurencji. Optymalizując dobór asortymentu należy mieć głównie na uwadze m.in. profil oraz zachowanie konsumenta i działalność konkurencji.

Jeśli prowadzisz placówkę sprzedażową, lub zarządzasz sprzedażą w przedsiębiorswie produkcyjnym, dzięki naszemu wsparciu i usługom związanym z zarządzaniem asortymentem zwiększysz swoje zyski i poukładasz swoją strategię sprzedaży.

Podzielimy się z Twoimi pracownikami najnowszymi trendami obowiązującymi na półkach sklepowych,

Wskażemy właścicielom najbardziej efektywne metody ekspozycji i zarządzania produktami najpopularniejszych kategorii takich, jak słodycze, napoje czy chemia gospodarcza

Pokażemy wymierne korzyści, jakie daje dobrze zorganizowana półka.

Świadczymy usługi doradcze, outsourcingowe i szkoleniowe.