Merchandising – co to jest?

Merchandising – co to jest?

Autor: admin


Termin brzmi dla wielu z nas znajomo, ale mało ludzi potrafi powiedzieć czym jest merchandising. Z efektami działań podejmowanych w ramach tego tajemniczego zjawiska spotykamy się na każdym niemal kroku. Codziennie ulegamy jego wpływowi, więc czym on tak naprawdę jest? Na czym polega?


Definicja merchandisingu


Merchandising tłumaczy się jako działalność marketingową, której najważniejszą funkcją jest zwiększenie sprzedaży. Jest to wywieranie wpływu na zachowanie klienta przez odpowiednią prezentację sklepu i oferowanych w nim produktów. Realizuje się to poprzez takie traktowanie i podejście do klienta, żeby ten chciał wejść do sklepu i zrobić w nim zakupy. W tym celu używa się odpowiedniej muzyki, wystroju, a nawet zapachów. Klient powinien też po wejściu do sklepu, chcieć zostać w nim na dłużej, aby zainteresować się większą ilością produktów.


Merchandising w sklepach


Spędzając czas w sklepach, czy to z branży spożywczej, czy kosmetycznej, czy odzieżowej, permanentnie jesteśmy poddawani procesom merchandisingu. Najczęściej nawet o tym nie wiemy. Choćby rozmieszczenie produktów na półkach – na dole produkty tanie, na górze najdroższe – nie jest dziełem przypadku. Związane jest to z problemem schylania. Stosunkowo mało ludzi zauważy najtańsze produkty umiejscowione na samym dole, bo większość z nas patrzy na wprost lub do góry i raczej się nie schyla.


Warto skorzystać z usług specjalnych agencji zajmujących się usługami merchandisingowymi, żeby nie popełnić wielu błędów w rozmieszczeniu towarów i budowania ogólnego nastroju we wnętrzu sklepu.


Popularne narzędzia merchandisingu to:


Ekspozytory – zarezerwowane są dla produktów dobrych marek.
Promocja w przejściu, w szerokich przejściach między półkami supermarketowymi zawsze ustawia się promocje – duża ilość danego towaru ustawiona np. w stosy z ogromnym oznaczeniem ceny. Ta metoda daje pewność, że dany produkt sprzeda się w całości.
Materiały zwiększające sprzedaż, czyli wszystkie zawieszki informujące o promocjach, przecenach i rabatach.
Drobne towary i produkty pierwszej potrzeby są ustawione przy kasie, stojąc w kolejce, często odruchowo po nie sięgamy.