Merchandising produktów: nowoczesne zarządzanie asortymentem i optymalizacja sprzedaży

W sklepie można znaleźć bardzo dużo towarów, jednakże okazuje się, że nie wszystkie z nich są jednakowo istotne, jeśli chodzi o uzyskiwany zysk. Zgodnie z zasadą Pareto, aż 80% zysku jest generowane tylko przez 20% towarów. Stąd jednym z wyzwań detalisty jest próba odpowiedniej klasyfikacji towarów – tak, aby struktura asortymentu pozwalała generować maksymalne zyski. W małych, niezależnych sklepach spożywczych, do pierwszej grupy produktów zalicza się często m.in. nabiał, pieczywo, warzywa i owoce, mięso, wyroby alkoholowe i tytoniowe, napoje. Merchandising produktów zajmuje się m.in. wykorzystaniem tej i podobnych zasad, wpływając na optymalizację sprzedaży.


Jak może wyglądać merchandising produktów i zarządzanie asortymentem?


W ramach merchandisingu produktów można podejmować różne działania, które zawsze powinny być dostosowane do indywidualnego charakteru i predyspozycji punktu handlowego. Jednym z pomysłów doboru asortymentu może być eliminacja słabo sprzedających się produktów, jednakże kierownicy działów sprzedaży doskonale wiedzą, że redukując klientowi wachlarz możliwości wyboru we wszystkich dostępnych kategoriach, można przyczynić się do spadku atrakcyjności sklepu. W takiej sytuacji klient zauważając uboższą ofertę (w porównaniu z konkurencją), prawdopodobnie zdecyduje się robić zakupy w innym miejscu, co w rezultacie znacząco zmniejszy ruch w sklepie, a w dalszej kolejności spadek wyników sprzedażowych. Odnosi się to głównie do klientów, którzy często robią zakupy produktów należących do wielu kategorii. Możliwe jest, że jeśli taki klient nie znajdzie pożądanego towaru w którejś z kategorii, co sprawi, że zdecyduje się na zrobienie całych zakupów u konkurencji. Optymalizując dobór asortymentu, należy mieć głównie na uwadze m.in. profil oraz zachowanie konsumenta i działalność konkurencji.


Jeśli prowadzisz placówkę sprzedażową lub zarządzasz sprzedażą w przedsiębiorstwie produkcyjnym, dzięki naszemu wsparciu i usługom związanym z zarządzaniem asortymentem zwiększysz swoje zyski i poukładasz swoją strategię sprzedaży.

Podzielimy się z Twoimi pracownikami najnowszymi trendami obowiązującymi na półkach sklepowych,

Wskażemy właścicielom najbardziej efektywne metody ekspozycji i zarządzania produktami najpopularniejszych kategorii takich, jak słodycze, napoje czy chemia gospodarcza

Pokażemy wymierne korzyści, jakie daje dobrze zorganizowana półka.

Świadczymy usługi doradcze, outsourcingowe i szkoleniowe.